Досвід роботи на тему: 

«Впровадження здоров'язберігаючих технологій у дитячо-юнацькій спортивній школі №1».

«Здоров'я -це стан повного фізичного,

духовного і соціального благополуччя,

а не лише відсутність хвороби або фізичних вад». 

Народна мудрість стверджує: «Здорові діти -здорова нація».

Збереження духовного, фізичного, психічного здоров'я дітей важливе завдання закладів освіти.

Різке погіршення стану фізичного та розумового розвитку дітей, малорухомий спосіб життя, відсутність режиму дня, неправильне харчування, шкідливі звички, усе це викликає турботу про майбутнє нашошо   покоління.

Одним з основних завдань сучасної спортивної школи є збереження здоров'я вихованців. Кожен учень має отримати під час навчання, навики, що знадобляться у повсякденному житті. Здійснення зазначеної мети можливе за умови запровадження технології здоров'язберігаючої педагогіки.

Тренер-викладач, володіючи сучасними педагогічними знаннями, планує й організовує свою діяльність з урахуванням пріоритетів збереження та зміцнення здоров'я всіх суб'єктів педагогічного процесу.

Провівши моніторингові дослідження учнів-спортсменів груп початкової підготовки за 2016-2017 років було виявлено наступні захворювання.


           

                                                              Моніторинг захворюваності

На 2016 рік жовтень місяць обстежено 505 учнів-спортсменів груп початкової підготовки на відділеннях школи  та виявлено наступні захворювання:

Порушення постави 59 учнів - 12 %, сутулість 35 учнів - 7%, надмірна вага 35 учнів - 1 %, карієс 9 учнів - 1,7 %, захворювання шкіри 8 учнів - 1.5 %, збільшення щитовидної залози 7 учнів - 1.3 %, захворювання дихальної системи 1 учнів - 0,1 %, зниження гостроти зору 5 учнів- 1%, дефекти мовлення 5 учнів - 1%.

Всього 132 учня - 26,1%.

На 2017 рік травень місяць обстежено цих же 505 учнів-спортсменів груп початкової підготовки на відділеннях школи та виявлено наступні захворювання: 

Порушення постави 44 учня - 9 %, сутулість 0 учнів - 0 %, надмірна вага 9 учнів - 2 %, карієс 1 учень - 0,2 %, захворювання шкіри 2 учня - 0.4 %, збільшення щитовидної залози 20 учнів - 4 %, захворювання дихальної системи 0  учнів - 0 %, зниження гостроти зору 3 учня - 0,5 %,  дефекти мовлення 1 учень -  0.5%.

Всього 82 учні - 13,7%.

          Це свідчить про недостатню культуру харчування, ведення малорухомого способу життя, відсутності правильного режиму дня.

Формування цінностей мотивації особистості до здорового способу життя, виховання здорової людини-процес досить складний і суперечливий. На нього впливають умови розвитку держави, громадська думка, тобто найчастіше ті чинники, що не залежать від школи. Організація і стан сімейного виховання не завжди допомагають у нашій роботі. Збільшення кількості проблемних родин зайнятість батьків, звідси - несумлінне виконання виховних функцій.

Тому слід не один рік працювати над тим, щоб кожна дитина усвідомила той факт, що стан здоров'я і творчих можливостей людини майже на 70 % залежить від неї самої, від рівня і стилю її життя, від її власної культури здоров'я і тільки на 30 % - від чинників зовнішнього середовища, а також те, що здоров'я є основною життєвою цінністю людини.

Звичайно вирішення проблеми збереження здоров'я дітей та підлітків потребує уваги всіх зацікавлених у ньому: педагогів, медиків, батьків, представників громадськості. Однак особливе місце та відповідність в оздоровчій діяльності відводиться школам та позашкільним навчальним закладам, які повинні й мають всі можливості для того, щоб зробити освітній процес здоров'язберігаючим.

Загалом процес навчання в умовах здоров'язберігаючої педагогіки складається з трьох етапів, які відрізняються один від одного як специфічним завданням, так і особливостями методики.

І. Етап початкового ознайомлення з основними поняттями та уявленнями.

Мета - сформувати в учнів-спортсменів елементарні уявлення про основні поняття здорового способу життя. Основні завдання:

Сформувати уявлення про елементарні правила збереження здоров'я.

ІІ. Етап поглиблене вивчення.

Мета - сформувати повноцінне розуміння основ здорового способу життя.

Основні завдання:

Уточнити уявлення про елементарні правила здоров'я збереження.

Досягти свідомого виконання елементарних правил збереження та зміцнення здоров'я.

Сформувати практичні знання, уміння і навички, необхідні в повсякденному житті.

ІІІ. Етап закріплення знань, умінь та навичок збереження та зміцнення здоров'я та їх подальшого вдосконалення.

Основна роль у здоров'язберігаючій діяльності позашкільного навчального закладу відводиться грамотній організації навчально тренувального процесу.

Педагогічний колектив дитячо-юнацької спортивної школи володіючи сучасними педагогічними знаннями, постійно взаємодіє з учнями, батьками, співпрацює з медичними установами.

Це допомагає оптимізувати роботу щодо впровадження здоров'язберігаючих освітніх технологій в навчально-виховний процес, зробити його більш ефективним.

В дитячо-юнацькій спортивній школі №1 запроваджені здоров'язберігаючі, оздоровчі та культурно- оздоровчі технології:

Здоров'язберігаючі технології.

На сам перед це створення комфортних умов навчання (розклад занять, перерви, адаптаційні періоди), дотримання санітарно - гігієнічних умов, режим вологого прибирання (після кожного заняття). Створення куточку гігієни, оформлення інтер'єру приміщень.

Розроблені та використовуються оздоровчі та динамічні паузи, які допомагають поновити розумову та фізичну працездатність. Особлива увага приділяється дозування фізичного навантаження та урахуванню статевих, вікових індивідуальних особливостей дітей. Періодів працездатності, і фізіологічних властивостей учнів-спортсменів.

Здоров'язберігаючий контроль в школі здійснює лікар, який постійно відвідує навчально-тренувальні заняття. Лікарський контроль тренувального заняття даю змогу надати оцінку його проведення, ступені впливу і відповідності тренувального навантаження. На кожному з занять складається шкала навантаження з подальшим наданням методичних та медичних рекомендацій тренеру-викладачу. А також під час медогляду дітей з серйозними відхиленнями в здоров'ї відправляється на до обстеження у фізкультурний диспансер міста. 

Комфортні умови для занять на відділенні  шахів
Комфортні умови для занять на відділенні шахів

Оздоровчі технології.

Під час навчально-тренувальних занять на відділеннях школи тренерами-викладачами проводиться фізична підготовка учнів-спортсменів, рухливі ігри заняття на свіжому повітрі, загартування, музикотерапія та заняття з йоги. А також лікувальна гімнастика, лікувальна фізкультура (оздоровча, пальчикова, динамічна, коригуюча та масаж). Розроблені вправи на увагу на заняття стресових ситуацій (вправи на увагу та музикотерапія). Проводиться літнє оздоровлення. Кожного року учні нашої школи відпочивають у мальовничому куточку на березі Дністра село Репуженці табір «Буковинка».

Вправи з гімнастичної резинкою для корекції постави
Вправи з гімнастичної резинкою для корекції постави
Вправи з гімнастичними м'ячиками для прфілактики сколіозу
Вправи з гімнастичними м'ячиками для прфілактики сколіозу
Музикотерапія
Музикотерапія

Культурно - оздоровчі технології

Проводиться виховна робота бесіди про здоровий спосіб життя, здоров'я дітей і батьків, бесіди про питний режим та правильне харчування. Правила поведінки на вулиці в спортивній залі та на змаганнях. Організовуються дні здоров'я та шкільні спортивні свята.

Змагання з художньої гімнастики до 8 Березня
Змагання з художньої гімнастики до 8 Березня
Змагання з боку  "День Українського козацтва"
Змагання з боку "День Українського козацтва"
Літнє оздоровлення на березі Дністра в таборі "Буковинка"
Літнє оздоровлення на березі Дністра в таборі "Буковинка"

На базі дитячо-юнацької спортивної школи №1 проводився семінар директорів позашкільних навчальних закладів міста Чернівці де освітлювалась тема впровадження здоров'язберігаючих технологій, її актуальність для освітніх навчальних закладах міста.

Здоров'язберігаючий контроль протягом року на відділеннях здійснює інструктор-методист спільно з лікарем школи. Після впровадження здоров'язберігаючих технологій здійснили медичний огляд учнів вгруп початкової підготовки. Зменшилась кількість захворювань на 13.7%. Проблема сутулості та дихальної системи  повністю вирішена. Покращились показники порушення постави на 3%, карієс 1.5%, захворювання шкіри 1.1%,  зниження гостроти зору 0.5% , дефекти мовлення 0.5%. 

Та не все так гладко збільшились проблема надмірної ваги на 1% та щитовидної залози на 2.7%. На даний час розроблені заходи для усунення цих проблем.

Методичні рекомендації для збереження здоров'я для тих хто довго знаходиться у положенні сидячи.

Найпростіші вправи для зору допоможуть швидко зняти напругу з очей.

1.Швидко і легко моргайте 1-2хвилини.

2.Вибираєм далекий об'єкт на кілька секунд фіксуємо точку, потім повертаєм погляд до най ближчої точки фіксуємо на декілька секунд повторюємо 5-6 разів.

3.Міцно заплющуємо очі на 5-6 секунд, потім широко відкриваємо їх повторюємо 8-10 разів.

4.Заплющюємо очі на декілька хвилин і малюємо ( уявляємо) приємну картину.

5.Заплющуємо очі і малюємо стрілочки очними яблучками як на малюнку.

вправи виконуються із заплющеними очима
вправи виконуються із заплющеними очима

Ці вправи допоможуть вам швидко зняти напругу з очей під-час роботи та зберегти зір надовго.

5- найпростіших вправ

з лікувальної гімнастики шийного відділу хребта

для тих хто довго знаходиться в положенні сидячи.

1. З положення сидячи плавно нахиліть голову вниз так щоб підборіддя торкнулось грудей, потім плавно нахиліть голову назад, потім вправо так щоб вухо торкнулось плеча, повторити те саме в лівий бік.

2. З положення сидячи колові оберти головою в правий, лівий бік 5-6 разів.

3. З положення сидячи опустіть руки вздовж тулуба, голова рівна, піднімуть плечі догори так щоб вони торкались вух 8-10 разів.

4. З положення сидячи спина пряма покладіть руки за голову та зробіть нахили в правий, лівий бік 5-8 разів.

5. З положення сидячи нахиліть тулуб вперед витягніть руки перед собою і плавно потягніться вперед зафіксуйте на 10 секунд повторити 5-8 разів

Список використаної літератури

1.А.Г.Ринкова, Д.В. Колесов «Гігієна і здоров'я». - К., 1983.

2.М.П. Козленко, Є.С. Вільчовський «Теорія і методика фізичного виховання».-К.. 1984.

3. Михайло Волошенюк «Урок здоров'я».-Коломия. 19984.

4.Теорія і методика фізичного виховання і спорту «України» видавництво «Олімпійська література» 2014.

5.Сущенко Л.П. Соціальні технології культивування здорового способу життя людини /Запоріж.держ.ун-т.-Запоріжжя, 1999.



.
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати